Cinta SeJati Dunia & AkhiRat..(^_^)  

Posted by: Eisyaa

Bismillahirrahmanirrahim..
Assalammualaikum..



"CINTA yang tidak pernah berubah hingga ke akhir hayat adalah cita-cita setiap pasangan yang berkasih. Setiap ujian mampu diharungi dengan sabar. Begitu juga pembuktian cinta kepada Allah yang menagih pengorbanan hamba-Nya. Sesungguhnya solatku, ibadatku, hidup dan matiku hanyalah untuk Allah Penguasa alam semesta.
Janji ini menjadi penawar di hati seorang hamba, reda meredah setiap ujian kehidupan atas nama qada dan qadar-Nya.

Firman Allah: Dan boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu dan boleh jadi kamu mencintai sesuatu padahal ia amat buruk bagimu, Allah Mengetahui sedangkan kamu tidak mengetahui.(Surah al-Baqarah, ayat 216)
Cinta kepada-Nya tidak pernah luntur dalam setiap keadaan, susah atau senang sentiasa setia dengan janji yang diikrarkan hingga kembali kepada-Nya.
Maka marilah kita hayatilah doa di bawah ini, semoga kita semua dikurniakan cinta yang sejati di dunia dan akhirat.

Ya Allah, sesungguhnya saya memohon cinta-Mu dan cinta orang yang mencintai-Mu serta cinta yang dapat mendekatkan saya kepada cinta-Mu.
Ya Allah apa saja yang Engkau anugerahkan kepadaku daripada apa yang saya cintai maka jadikanlah ia kekuatan untukku dalam mencintai apa yang Engkau cintai. Dan apa saja yang Engkau singkirkan daripada apa yang saya cintai maka jadikanlah ia keredaan untukku dalam mencintai apa yang Engkau cintai.

Ya Allah jadikanlah cinta-Mu sesuatu yang paling kucintai daripada cintaku kepada keluargaku, hartaku dan air sejuk pada saat kehausan.

Ya Allah jadikan saya mencintai-Mu, mencintai malaikat-Mu, rasul-Mu dan hamba-Mu yang salih. Ya Allah hidupkanlah hatiku dengan cinta-Mu dan jadikanlah saya bagi-Mu seperti apa yang Engkau cintai.

Ya Allah jadikanlah saya mencintai-Mu dengan segenap cintaku dan seluruh usahaku demi keredaan-Mu(Hadis at-Tirmizi dalam Jami' al-Sahih, Rasulullah bersabda: Inilah antara doa yang biasa dipanjatkan oleh Nabi Daud).

Sahabat sekalian ini dipetik dari keratan akhbar untuk tatapan bersama. Insya-allah..moga kita peroleh cinta sejati dunia & akhirat (",)

Ujian Allah...(^_^)  

Posted by: Eisyaa

Bismillahirrahmanirrahim..
Assalammualaikum..




"Kenapa AKU DIUJI? "Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; "Kami telah beriman," sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta." -Surah Al-Ankabut ayat 2-3

Kenapa AKU TAK DAPAT APA yang AKU IDAM-IDAMKAN?
"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui." -Surah Al-Baqarah ayat 216

Kenapa UJIAN SEBERAT INI?
"Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya." -Surah Al-Baqarah ayat 286

rasa FRUST?
"Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi darjatnya, jika kamu orang-orang yang beriman." - Surah Al-Imran ayat 139

BAGAIMANA HARUS AKU MENGHADAPINYA?
"Wahai orang-orang yang beriman! Bersabarlah kamu (menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan), dan kuatkanlah kesabaran kamu lebih daripada kesabaran musuh, di medan perjuangan), dan bersedialah (dengan kekuatan pertahanan di daerah-daerah sempadan) serta bertaqwalah kamu kepada Allah supaya, kamu berjaya (mencapai kemenangan)." -Surah Al-Imran ayat 200

"Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk" - Surah Al-Baqarah ayat 45

APA YANG AKU DAPAT daripada SEMUA INI?
"Sesungguhnya Allah telah membeli dr orang-orang mu'min, diri, harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka... .. -Surah At-Taubah ayat 111

KEPADA SIAPA AKU BERHARAP?
"Cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain dariNya. Hanya kepadaNya aku bertawakkal." - Surah At-Taubah ayat 129

AKU DAH TAK DAPAT BERTAHAN LAGI!!!!!
"... ..dan janganlah kamu berputus asa daripada rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah melainkan kaum yang kafir." -Surah Yusuf ayat 12

Petikan dari artikel tazkirah-->>http://www.ukhwah.com

Exam...PerJuAnGan PerLu DiTerUSkAN..(^_^)  

Posted by: Eisyaa

Assalammualaikum...
Bismillahirrahmanirrahim...

Exam...exam..exam..
Sememangnya peperiksaan satu kaedah penilaian untuk mengukur pencapaian akademik atau kemahiran seseorang pelajar. Sekiranya keputusan diperoleh amat memberangsangkan, ini menjadi titik permulaan untuk mendapatkan kejayaan seterusnya di samping beberapa peluang keemasan yang turut tersedia di hadapan. Bagaimanapun, semakin dekat tarikh peperiksaan, semakin tinggi pula rasa bimbang dan takut. Situasi ini biasa bagi remaja yang bakal menduduki peperiksaan, tetapi jika tekanan itu berlarutan sehingga anda jatuh sakit, ia tidak boleh dibiarkan.

Panduan di bawah ini mungkin boleh membantu anda untuk mencapai kejayaan dalam peperiksaan yang bakal dihadapi dan pada masa sama, menghindar tekanan dan perasaan bimbang.

- Jangan biarkan masalah peribadi mengganggu anda

Jika ada masalah di rumah atau teman, jangan fikirkannya kerana ia boleh mengganggu tumpuan anda. Asingkan masalah belajar dengan masalah peribadi supaya anda boleh menghadapi peperiksaan dengan tenang.


- Baiki kelemahan

Kelemahan dan kesilapan dalam sesuatu mata pelajaran perlu dibaiki supaya ia tidak berulang ketika menjawab soalan peperiksaan. Ia juga dapat membantu anda menjadi lebih yakin.

- Kurangkan aktiviti santai

Jika kebiasaannya anda sering menonton televisyen, bermain permainan video atau melayari internet, lupakan ia sebentar ketika peperiksaan semakin hampir. Jika ada kawan-kawan yang cuba mempengaruhi untuk turut sama dalam aktiviti ini, anda perlu berani mengatakan tidak.

- Jangan memberi tekanan kepada diri

Anda perlu tenang apabila menghadapi peperiksaan. Kawal diri agar tidak terlalu memikirkan mengenainya sehingga menjadikan anda panik dan menyebabkan segala-galanya tidak terurus.

- Pastikan kesihatan berada pada tahap terbaik

Pastikan anda mendapat tidur dan rehat secukupnya serta amalkan pemakanan sihat. Selain itu anda dinasihatkan supaya tidak membabitkan diri dalam sebarang aktiviti lasak yang mempunyai risiko kecederaan tinggi.

- Dapatkan sokongan keluarga

Sokongan, kerjasama serta perangsang daripada ahli keluarga amat penting untuk membantu anda belajar dengan baik dan berjaya dalam peperiksaan.




Tip menghilangkan rasa panik ketika menduduki peperiksaan:

- Berhenti sebentar dan duduk dalam keadaan tegak serta tenangkan fikiran.

- Jangan fikirkan kemampuan orang lain dan hanya fikirkan mengenai kemampuan anda untuk melakukan yang terbaik.

- Sekiranya gagal menjawab soalan yang dihadapi, jawab soalan lain yang lebih mudah. Ia boleh mengurangkan tekanan anda.


- Berdoa kepada Tuhan supaya anda dikurniakan ketenangan.


"Lulus" dan "Gagal" adalah cara lama mengkategorikan seseeorang. Cara baru ialah "pengetahuan" dan"Kejahilan".

Sahabatku..mungkin tiada kegagalan bagi orang yang terus berjuang. (^_^)
Selamat Berjuang Wahai Sahabatku..Semoga Allah memberkatimu...

Resepi kek usaha kejayaan..

Bahan-bahannya;

250 gm Daya usaha
100 gm Kesabaran
100 gm Keimanan
190 gm Keinsafan
150 gm Pengorbanan
150 gm Campuran akhlak mulia
( boleh didapati dari didikan yang baik dan sempurna )
8 sudu the rasa tanggungjawab
200 gm senyum secukup rasa..

Cara-cara membuatnya:

Pukul semangat hingga menjadi kembang dan kental. Masukkan usaha dan kesabaran, gaul sehingga sebati. Masukkan keinsafan sedikit demi sedikit . Biarkan adunan menjadi lembut. Setelah itu campurkan keimanan , rasa tanggungjawab dan campuran akhlak mulia. Ia perlulah dibungkus dengan kertas ingin tahu dan ingin mencuba. Masukkan adunan tersebut ke dalam mangkuk bertimbang rasa dan tolak ansur. Hiaslah dengan senyum yang menawan kemudian bakar dengan tenaga yang ada.

U/p : Untuk mendapatkan kek yang cantik dan elok, jauhilah ia dari air mata putus asa walaupun setitik. Oleh kerana kek kejayaan ini amat sukar unutk dibuat, syabas kepada sesiapa jua yang berjaya melaksanakan dengan baik.. semoga berjaya..

AdaB MeNunTuT iLMu...(^_^)  

Posted by: Eisyaa



"Menuntut ilmu adalah satu keharusan bagi kita kaum muslimin". Banyak sekali dalil yang menunjukkan keutamaan ilmu, para penuntut ilmu dan yang mengajarkannya. Adab-adab dalam menuntut ilmu yang harus kita ketahui agar ilmu yang kita tuntut berfaedah bagi kita dan orang yang ada di sekitar kita sangatlah banyak.


Adab-adab tersebut di antarany
a adalah:

1. Ikhlas kerana Allah.
Hendaknya niat kita dalam menuntut ilmu adalah kerana Allah dan untuk negeri akhirat. Apabila seseorang menuntut ilmu hanya untuk mendapatkan gelaran agar mendapatkan kedudukan yang tinggi atau ingin menjadi orang yang terpandang atau niat yang sejenisnya, maka Rasulullah telah memberi peringatan tentang hal ini dalam sabdanya : "Barangsiapa yang menuntut ilmu yang pelajari hanya karena Allah sedang ia tidak menuntutnya kecuali untuk mendapatkan mata-benda dunia, ia tidak akan mendapatkan bau syurga pada hari kiamat".( hari: Ahmad, Abu,Daud dan Ibnu Majah Tetapi kalau ada orang yang mengatakan bahwa saya ingin mendapatkan syahadah (MA atau Doktor, misalnya) bukan kerana ingin mendapatkan dunia, tetapi kerana sudah menjadi peraturan yang tidak tertulis kalau seseorang yang memiliki pendidikan yang lebih tinggi, segala ucapannya menjadi lebih didengarkan orang dalam menyampaikan ilmu atau dalam mengajar. Niat ini - insya Allah - termasuk niat yang benar.

2. Untuk menghilangkan kebodohan dirinya dan orang lain.
Semua manusia pada mulanya adalah bodoh. Kita berniat untuk meng-hilangkan kebodohan dari diri kita, setelah kita menjadi orang yang memiliki ilmu kita harus mengajarkannya kepada orang lain untuk menghilang kebodohan dari diri mereka, dan tentu saja mengajarkan kepada orang lain itu dengan berbagai cara agar orang lain dapat mengambil faedah dari ilmu kita.
Apakah disyaratkan untuk memberi manfaat pada orang lain itu kita duduk dimasjid dan mengadakan satu pengajian ataukah kita memberi manfa'at pada orang lain dengan ilmu itu pada setiap saat? Jawaban yang benar adalah yang kedua; karena Rasulullah bersabda : "Sampaikanlah dariku walupun cuma satu ayat (hari: Bukhari) Imam Ahmad berkata: Ilmu itu tidak ada bandingannya apabila niatnya benar. Para muridnya bertanya: Bagaimanakah yang demikian itu? Beliau menjawab: ia berniat menghilangkan kebodohan dari dirinya dan dari orang lain.

3. Berniat dalam menuntut ilmu untuk membela syari'at.

Sudah menjadi keharusan bagi para penuntut ilmu berniat dalam menuntut ilmu untuk membela syari'at. Kerana kedudukan syari'at sama dengan pedang kalau tidak ada seseorang yang menggunakannya ia tidak bererti apa-apa. Penuntut ilmu harus membela agamanya dari hal-hal yang menyimpang dari agama (bid'ah), sebagaimana tuntunan yang diajarkan Rasulullah. Hal ini tidak ada yang bisa melakukannya kecuali orang yang memiliki ilmu yang benar, sesuai petunjuk Al-Qor'an dan As-Sunnah.


4. Lapang dada dalam mener
ima perbedaan pendapat.
Apabila ada perbedaan pendapat, hendaknya penuntut ilmu menerima perbedaan itu dengan lapang dada selama perbedaan itu pada persoalaan ijtihad, bukan persoalaan aqidah, karena persoalaan aqidah adalah masalah yang tidak ada perbedaan pendapat di kalangan salaf. Berbeda dalam masalah ijtihad, perbedaan pendapat telah ada sejak zaman shahabat, bahkan pada masa Rasulullah masih hidup. Karena itu jangan sampai kita menghina atau menjelekkan orang lain yang kebetulan berbeda pandapat dengan kita.


5. Mengamalkan ilmu yang telah didapatkan.

Termasuk adab yang tepenting bagi para penuntut ilmu adalah mengamalkan ilmu yang telah diperoleh, karena amal adalah buah dari ilmu, baik itu aqidah, ibadah, akhlak maupun muamalah. Karena orang yang telah memiliki ilmu adalah seperti orang memiliki senjata. Ilmu atau senjata (pedang) tidak akan ada gunanya kecuali diamalkan (digunakan).


6. Menghormati para ulama dan memuliakan mereka.
Penuntut ilmu harus selalu lapang dada dalam menerima perbedaan pendapat yang terjadi di kalangan ulama. Jangan sampai ia mengumpat atau mencela ulama yang kebetulan keliru di dalam memutuskan suatu masalah. Mengumpat orang biasa saja sudah termasuk dosa besar apalagi kalau orang itu adalah seorang ulama.


7. Mencari kebenaran dan sabar
Termasuk adab yang paling penting bagi kita sebagai seorang penuntut ilmu adalah mencari kebenaran dari ilmu yang telah didapatkan. Mencari kebenaran dari berita berita yang sampai kepada kita yang menjadi sumber hukum. Ketika sampai kepada kita sebuah hadits misalnya, kita harus meneliti lebih dahulu tentang keshahihan hadits tersebut. Kalau sudah kita temukan bukti bahwa hadits itu adalah shahih, kita berusaha lagi mencari makna (pengertian ) dari hadits tersebut. Dalam mencari kebenaran ini kita harus sabar, jangan tergesa-gasa, jangan cepat merasa bosan atau keluh kesah. Jangan sampai kita mempelajari satu pelajaran setengah-setengah, belajar satu kitab sebentar lalu ganti lagi dengan kitab yang lain. Kalau seperti itu kita tidak akan mendapatkan apa dari yang kita tuntut.
Di samping itu, mencari kebenaran dalam ilmu sangat penting karena sesungguhnya pembawa berita terkadang punya maksud yang tidak benar, atau barangkali dia tidak bermaksud jahat namun dia keliru dalam memahami sebuah dalil.Wallahu 'Alam.



Dikutip dari " Kitabul ilmi" Syaikh Muhammad bin Shalih Al'Utsaimin (Abu Luthfi)

FinaL eXaM jUst AroUNd the CorNer..  

Posted by: Eisyaa


Bismillahirrahmanirrahim..
Assalammualaikum...


Alhamdulillah..syukur coz syaa still leh put sumtin info kat cni..
Hmm..dis month sooooooo bz...huhu...xtau nak describe cemane..byk tol kje yg comin soon n kje2 yg ttangguh..so many thing to do...xtau nak wat yg mane 1..penat..mmg penat..tp ble pk2 balik..kite kna btulkan niat kte study..the most important thing now kte kmbali pd niat kte study.utk ape kte study? yg pnting niat kte menuntut ilmu kerana Allah..insyaAllah..Allah akn permudahkan segala urusan kita..(^_^)

Exam...exam..exam..just tggl lbey kurg 2 week jer nk exam..huhu..nant dah xde mase nk tgk2 blog dah nih..di kesempatan nih..syaa nak wish moga teman-teman seperjuangan yg bakal menghadapi final exam dis month berjaya n dpt result yg bessstt...study rajin2 yea sume...study smart but not study hard...moga sume success n kte dpt grad same2 nant yea...insyaAllah..amin..amin..amin..

Sekejapnyer masa berlalu...(",)  

Posted by: Eisyaa

Bismillahirrahmanirrahim..
Assalammualaikum sume....


Alhamdulillah..syukur coz still diberi pluang utk syaa coretkan sumtin kat cni..erm..pejam celik,pejam celik..kejap sgt mase blalu kan..rase mcm baru smlm kte btmu Ramadhan..n skg dah bulan syawal..dah nak penghujung sem dah pun..hukhuk..dunia dah makin berusia..n manusia pun dah bermcm2 pngai..hmm..takutnye..:-( rase makin kerdil diriku ini kat atas dunia yg dah nak akhir zaman nih..kdg2 tertny2 gak,,dah cukup ke amal kat dunia nih? dah tunaikan ke tggungjwb kte sbgai khalifah di muka bumi nih..? Hati ini terkadang leka dgn nikmat dunia yg hanya sementara..Ya Allah..takutnyer..Subhanallah..Maha suci Allah..Allahuakbar..Allah Maha Besar..


Cite psal final exam lak..x abis study lg nih..tkutnyer..mcm2 nak kna cover..hukhuk..nape la ade exam kan..kalo study xde exam kan bagus..hehe..nak wat cemane kan..erm..xpela..usaha+doa+tawakkal..insyaAllah..(^_^)


Salam Aildilfitri..Maaf Zahir & Batin..  

Posted by: Eisyaa


Bismillahirrahmanirrahim..
Assalammualaikum sume....

Alhamdulillah..syukur coz masih lg bertemu ramadhan yg
dah nak smpai ke penghujung nih..erm..dah nak raya..x sabar rasenyer nk balik kg nih..ade lg 2 ari nak balik..huhu..sume membe2 dah balik..tggl la syaa sorg2 kat umah sewa nih..:-( hmm...sdey lak dgr lagu raya nih..hehe..dok sorg2 lyn lagu raye la..haha..hmm..boring+sdey...Tp kan ,kalo dok cni (shah alam), x rase sgt feel nak raya nih..balik kg baru best..barula ader feel raya kan..huhu..best sgt2...(^_^)

Oklah..straight to da point..Di kesempatan nih, syaa nk wish
salam lebaran untuk sume sahabat2 seperjuangan yg mengenali syaa..Ampun dan maaf dipinta seandainya sepanjang perkenalan n persahabatan kita,syaa ade terkasar bahasa,slh ckp ke,n ade yg menyakitkan hati ke..yg menyinggungkan p'saan ke..maaf ye semua..0-0 tau..Kepada sahabat2 syaa yg berada di perantauan,wish u all salam aildilfitri n kuatkan semangat perjuangan kalian ye..walopun x dpt beraya di kg,bykkan sbar n doa ..insyaAllah..pasni ade rezeki leh gak beraya di kg..erm..jauh di mata..tp dekat dihati..cam TV9 tuh,,hehe..wat iklan jap..:-p

kt cni syaa kasi duit raye utk sume yek..jgn rebut2..sume dpt..hehehe..:-p

p/s--->> jemputla ke rumah di hari lebaran nanti yek..(^_^)

Catatan Diari..version 2.0..(^_^)  

Posted by: Eisyaa

Bismillahirrahmanirrahim..
Assalammualaikum sume....

Alhamdulilah..syukur sgt2 coz Allah still bg syaa bertemu Ramadhan yg ke-22..insyaAllah..(^_^)
Hmm..baru lpas sahur nih..tp mata x ngantuk pun..so, syaa bebel la kt cni jap..hehe..leh ilgkan bowink..erm..lagi 9 ari jerk nk raya nih..x sabar rasenye nk blik kg..huhu...hmm.
Tp rase cam sdey coz Ramadhan dah nak sampai ke penghujung...:-( hopefully tahun dpan syaa dpt bertemu lg ngan bulan yg pnuh kemuliaan & keberkatan nih..insyaAllah..(^_^)














Ya Allah.sediakan bagiku sebahagian daripada keluasan rahmat Mu..Berilah aku petunjuk dengan ajaranMu..
Bimbinglah aku menuju keredhaanMu yang penuh dgn kecintaanMu..

Ya Allah.bukakan bagiku pintu-pintu syurga..dan tutupkan bagiku pintu-pintu neraka..Berikanlah kekuatan kepadaku untuk meneruskan perjuangan yg masih belum selesai ini..insyaAllah..Amin..3x...

Okla..smpai cni dlu..len kali bebel lg..hehe..wsalam..

Catatan Diari..version 1.0..(^_^)  

Posted by: Eisyaa

Bismillahirrahmanirrahim..
Assalammualaikum sume...

Ngantuknyer...skg baru jek kol 11.45pm..np eh ngantuk sgt2 nih..hukhuk..tuh la..mam ubat je kje ari nih..huhu..penat gak kalo terkena pnyakit batuk2 nih..ahaksssssss...tdo..tdo..tdo..zzzZZZzzz...sj je type kt cni..nk ilgkan stress..hmm..lamenyer x jumpe husna..rindu lak kt die..lagi rindu kat membe2 unikop dlu..bila la nk p sane yek melawat dorg tuh..dayah..rindu kat awk jugak..nant dpt baby,bgtau org tau..erm..nk cte pe lg yek??? haaa...x sabarnye nak lek kg raya..xuraaa...jom balikkkk....hehe...si xura nih ha...rindu sgt nk blik penang..kuang3x...pdahal org yg type nih pun same jerkk...hehehe..actually..dah lame sgt x tulis diari..dlu time dok unikop..mmg feeling abis wat diari..rajin tuh...tiap2 ari..tgh2 mlm ar..baru ade feel...huhu....


--->> sara n dayah..miz u a lot..:-(
rindunyer kat korg..hukhuk..
















-->>Haaa..ni senior2 time kat
kolej dlu..bila la leh jumpe dorg lg yekk...

csten unikop mmg rjin wat gathering nih..ahaksss...junior2 pun same..

kak nurma pe cte eh? lame xdgr cite..rindunyer kat kak nurma..hukhuk..pejam celik...pejam celik..sdar xsdar..kjap jerk mase berlalu kan..rase cam baru smlm msuk kolej unikop nih..lecturer pun mmg bestttt...sporting..membe2 pun beshhh..byk bnda baru blaja kt cni dlu....pengalaman lalu byk mengajar syaa erti idup yang pnuh cabaran nih..chewah...chewah..bermadah puisi lak syaa nih yek..hehe..ala..skali sekala...bukan slalu kan..haha..erm..k.la yekk..len kali cte lg..(^_^)

salam semua..gudnite...

Adab Bersolek Cara Islam...(^_^)  

Posted by: Eisyaa

Adab ini adalah amalan yang diamalkan oleh Nabi Yusuf A.S. yang telah diangkatkan darjat dari hamba menjadi seorang pembesar..

Barangsiapa yang mengamalkannya setiap hari dan sebati dalam hidupnya, maka mereka akan sentiasa dipandang manis, berseri dan dikasihi pada setiap mata yang memandangnya. Ia juga merupakan rahsia awet muda dan Insya Allah apa yang dihajati akan tercapai...

Amalan:
Apabila menghadap cermin bacalah:
1. Selawat 3 X
2. Bismillahirahmanirahim segala puji bagi Allah yang memperbaiki tingkah laku maka perhaluskan budi pekertiku
Sentuh muka dengan jari dimulakan dengan
1. Mulut
2. Hidung
3. Mata
4. Dahi

Mulalah bersolek. Setelah selesai

Baca Bismillahirahmanirahim

Doa nabi Yusof (surah Al Baqarah ayat 165) 10X
Sambil niat apa yang terjadi sambil merenung ke
1. Mulut
2. Hidung
3. Mata
4. Dagu

Ketabahan & Ketetapan Hati...  

Posted by: Eisyaa


Tips unTuk jd InSan CemerLang.......  

Posted by: Eisyaa

Tatacara makan & minum

* Makan buah sebelum breakfast, lunch & dinner ~
ikut Sunnah & dapat pahala & also boleh rujuk kpd
pakar pemakanan, vit C dari buah2an yg dimakan
selepas breakfast, lunch & dinner yang akan
diperolehi adalah approaching 0%.

* Jangan minum air semasa sedang makan
(breakfast, lunch & dinner). Minum air selepas 15-
30 minit selesai makan. Untuk minum, bagi teguk
yg pertama sahaja, biarkan air dlm mulut about
10s then baru telan. Teguk kedua & seterusnya
boleh minum terus ~ sbb air liur ada enzyme yg
boleh membunuh kuman dlm pankreas, perut, &
so on yg akan dibawa oleh air tegukan pertama.

* Seelok2nya makan malam sblm maghrib ~ ikut
sunnah
(Rasullullah makan sblm maghrib kecuali bulan
Ramadhan saja ie masa maghrib), sbb, bagi yg
tgh study (or anak2), otak akan berfungsi
excellently (senang absorb ilmu) around 2 hrs slps
makan so, if makan at 8:30pm, around 10:30pm
baru start study and most probably hanya boleh
bertahan hingga jam 12 tgh malam saja, jadi, tak
byk yg boleh dipelajari berbanding kalau makan
pukul 6:30 (org Cina take dinner around this hour).
Juga, kita tak tidur dlm kekenyangan (yg mana
boleh menghindar dari membuat sembahyang
malam)

* jangan mkn benda2 masam, semut.

Tatacara di bilik air

* Selepas buang air kecil, berdehem 3x (teran
sikit) ~ boleh elak drpd dapat batu karang

* Semasa buang air besar, mengiring sedikit ke
kiri ~ ikut sunnah sbb bila mengiring ke kiri, perut
akan tekan bladder and senang buang air besar

Tatacara semasa tidur

* Sebelum tidur, maafkan semua orang tak kira
siapa ~ InsyaAllah, Allah lipat gandakan rezeki.

* Sebelum tidur, berdoa, depends on apa yg kita
hendak ~ sepanjang tidur, otak akan generatekan
all of our wish & InsyaAllah, kita akan work
towards it (ada semangat) di keesokan harinya.

*tidur mengiring ke kanan ~ sbb jantung (yg
terletak sblh kiri) akan lebih "lapang"/"lega" dan
mudah berdegup (perjalanan darah okay) and
otak akan develop excellently.

Tatacara didik diri sendiri

* Amalkan apa2 yg baik (juga amalan2 baru)
selama 21+ plus hari berturut2 ~ Rasullullah (saw)
bersabda, sst amalan yg diamalkan sekitar 21-30
hari, continuously, akan menjadi tabiat and kalau
tak, ilmu itu akan mati

* Buang segala rasa hasad dengki, dendam &
lain2 yg-ve ~ emosi2 ni akan membenarkan otak
release excessive adrenaline, cortisone & toxine
yg mana boleh membawa kpd bbrp penyakit
cepat letih, wajah cepat nampak tua (tua sblm
waktunya), selalu sakit perut & etc


Ada 3 kategori manusia :-
BERJAYA : Hari ni lebih baik drpd smlm
TERPEDAYA : Hari ini sama seperti semalam
CELAKA : Hari ini lebih teruk daripada semalam

"Apabila kita kejar dunia, dunia akan lari; tetapi
apabila kita kejar akhirat, dunia akan mengejar
kita"

Sakitnya Mati...  

Posted by: Eisyaa

Allah merahsiakan saat kematian kita, adalah untuk melihat sejauh mana kita melaksanakan amalan yang telah ditetapkan kepada kita dan sedalam mana pula kita meninggalkan larangannya. Manusia yang hatinya sentiasa ingatkan mati, akan melaksanakan tugas yang telah diamanahkan kepadanya dengan lebih jujur, bersungguh sungguh dan ikhlas untuk mendapat keredhaan Allah.

Manusia begini sentiasa merasai setiap tingkah lakunya diperhatikan oleh Allah SWT. Dan ia juga mengetahui setiap tanggungjawab dan amanah yang dipikul akan ditanya satu persatu oleh Allah di akhirat kelak. Kesakitan bila nyawa dicabut oleh malaikatul maut tidak dapat dibayangkan sama sekali.

Walau bagaimanapun Nabi ada bersabda, maksudnya: "Bahawa Rasulullah mengingatkan tentang mati dan keseksaannya, maka sabda Baginda: Iaitulah sakitnya tiga ratus kali tetakan pedang." Bayangkanlah jika kita ditetak atau dipukul dengan kayu, rotan mahupun besi bukan banyak, cuma sekali saja, itupun sudah tidak dapat digambarkan kesakitannya. Inikan pula ditetak dengan tiga ratus tetakan. Bayangkanlah sendiri.

Cuba kita tanggalkan pula kuku daripada isinya, pastinya sakit tidak tertahan. Daging disiat-siat dan dilapah hidup hidup,dahaga yang amat sangat sehingga air lautan di dunia ini tida mampu menghilangkannya.

Semuanya ini cuma secebis dari perbandingan kesakitan maut, malah beribu-ribu kali lebih sakitnya daripada itu. Oleh itu, untuk meringankan keseksaan roh ketika dicabut oleh malaikat maut, maka digariskan beberapa amalan tertentu yang perlu diamalkan. Antaranya:-

Sebelum tidur:
1) Bacalah surah Al-Ikhlas tiga kali

2) Selawat ke atas Nabi

3) Membaca tasbih

Amalan harian:
1) Sentiasa membaca Al-Quran

2) Memelihara solat terutama solat fardu

3) Menghormati (jangan bercakap) waktu azan diperdengarkan

4) Membaca tasbih

5) Membanyakkan sedekah

6) Sentiasa berzikir menyebut Allah

Amalan yang perlu dijauhi:
1) Dusta

2) Khianat

3) Mengadu domba

4) Kencing berdiri

Sabda Rasulullah saw yang bermaksud: "Bersuci kamu sekalian dari buang air kecil kerana sesungguhnya kebanyakkan seksa kubur itu dari sebab buang air kecil."

Pada suatu hari malaikatul maut datang untuk bertemu dengan Nabi Idris as lalu Nabi Idris meminta agar malaikatul maut mencabut nyawanya dan kemudian Allah menghidupkannya kembali. Permintaan ini dilakukan untuk Nabi Idris as mengetahui kesakitan sakaratul maut agar taqwanya lebih mendalam dan teguh lagi. Maka Allah memberikan wahyu kepada malaikatul maut supaya mencabut nyawa nabi Idris dan meninggalkan ketika itu juga.

Malaikatul maut menangis dan memohon kepada Allah supaya Dia (Allah) menghidupkan kembali Nabi Idris lalu dimakbulkan Allah. Setelah di dapati Nabi Idris as sudah hidup kembali, malaikatul maut bertanya: "Ya saudaraku, bagaimana rasanya kesakitan maut?" Jawab Nabi Idris: "Sesungguhnya ibarat terkelupasnya kulit dalam keadaan hidup-hidup, maka rasa sakit menghadapi maut itu lebih dari 1000 kali sakitnya." Kata malaikat maut: "Secara berhati-hati dan tidak kasar yang telah saya lakukan khusus mencabut nyawa engkau itu, belumlah pernah aku lakukan terhadap seseorang pun."

Diriwayatkan lagi bahawa Nabi Isa as telah menghidupkan beberapa orang yang telah mati dengan keizinan Allah. Maka sebahagian orang kafir berkata: "Sesungguhnya engkau telah menghidupkan orang-orang yang telah mati yang masih baru, yang mungkin mereka itu belum benar-benar mati. Maka cuba hidupkan untuk kami orang yang telah mati seperti zaman yang awal dulu." Kata Nabi Isa as: "Cubalah kamu pilihkan?" Mereka berkata: Hidupkanlah untuk kami anak Nabi Nuh as (Sam bin Nuh)." Maka Nabi Isa as pergi ke kuburnya, lalu mengerjakan solat dua rakaat dan berdoa kepada Allah. Dan Sam bin Nuh dihidupkan kembali, tetapi rambut dan janggutnya sudah beruban. Nabi Isa AS hairan kenapa jadi begitu. Berkata Sam bin Nuh: "Saya telah mendengar panggilanmu dan saya mengira hari kiamat telah tiba, maka rambut dan janggut saya berubah menjadi putih seperti ini dari sebab takutnya hari kiamat. berkata Nabi Isa as: "Sudah berapa tahun kau meninggal dunia?" Kata Sam: "Semenjak 4000 tahun lalu maka belumlah hilang sakit dari sakaratul maut."

Wassalam...

Jika...  

Posted by: Eisyaa

Jika kau merasa lelah dan tak berdaya dari usaha yang seperti sia-sia.
Allah tahu betapa keras engkau sudah berusaha.

Ketika kau sudah menangis sekian lama dan hatimu masih terasa pedih.
Allah sudah menghitung airmatamu.

Jika kau fikir bahawa hidupmu sedang menunggu sesuatu dan waktu terasa berlalu begitu saja.
Allah sedang menunggu bersamasamamu.

Ketika kau merasa sendirian dan teman-temanmu terlalu sibuk untuk menelefon dirimu..
Allah sentiasa berada di sampingmu.

Ketika kau fikir bahwa kau sudah berusaha sesungguhnya dan tidak tahu hendak berbuat apa lagi.
Allah mempunyai jawapannya.

Jika tiba-tiba kau dapat melihat jejak-jejak harapan.
Sebenarnya Allah sedang berbisik kepadamu

Ketika segala sesuatu berjalan lancar dan kau merasa ingin mengucap syukur..
Allah telah pun memberkatimu

Ketika sesuatu yg indah terjadi & kau dipenuhi ketakjuban.
Allah akan tersenyum kepadamu Ketika kau memiliki tujuan untuk dipenuhi dan mimpi untuk digenapi...
Allah sudah membuka matamu dan memanggilmu dengan namamu…
Oleh itu ingatlah bahwa di manapun kau atau ke manapun kau berada...
Allah akan mengetahui dan senantiasa berada di sampingmu.
Bila Allah makbulkan doa kita..maka bertambahnya iman kita...bila DIA tangguhkan doa kita..bermakna bertambahnya kesabaran kita...bila DIA tidak mendengar rintihankita...maka..ALLAH mengatur yang terbaik buat kita.Bila Allah cepat maqbulkan doamu, maka dia menyayangimu,
Bila dia lambat maqbulkan doamu, maka dia ingin mengujimu,
Bila dia tidak maqbulkan doamu, maka dia merancang sesuatu yang lebih baik untukmu,
Oleh itu sentiasalah bersangka baik pada Allah dalam apa jua keadaan sekalipun kerana kasih sayang Allah itu mendahului kemurkaannya...

MoTivaSi BerTeruSan...  

Posted by: Eisyaa

"Satu Impian Lebih Baik Dari Seribu Mimpi,
Satu Kesedaran Lebih Baik Dari Seribu Impian,
Satu Tindakan Lebih Baik Dari Seribu Kesedaran,
Satu Matlamat Lebih Baik Dari Seribu Tindakan,
Satu Keihklasan Lebih Baik Dari Seribu Matlamat"

Mulakanlah Walaupun Sedikit, Melencong Seinci Rugi Seribu Batu...

KEAZAMAN UNTUK BERJAYA di atas kegagalan anda semalam
binalah bangunan hidupmu buat hari esok letakkan batu-bata tujuan yang teguh, dan sediakan puing-puing raksasa dari kejatuhanmu yang silam, ukirkan menara-menara yang hebat, bagi membenam lembah-lembah air mata kehampaan.

Usahalah dengan sabar, walaupun usaha anda itu perlahan.
Namun dari hari ke sehari, binaan itu akan tumbuh cemerlang. Percayalah kepada Tuhan, dan dengan penuh keyakinan, bahawa anda akan berjaya dari apa yang anda usahakan.

Zikir PendAmai hAti...  

Posted by: Eisyaa

Pengertian zikir adalah mengingat Allah atau menyebut Allah. Jika seandainya kita selalu berzikir, sudah tentu kita selalu menyebut dan mengingati Allah.

Ketahuilah bahawa dalam Al-Quran banyak ayat yang menganjurkan supaya sentiasa berzikir kepada Allah seperti tertera dalam surah Al-Baqarah ayat 152 yang membawa maksud "Maka berzikirlah kamu akan Aku supaya Aku menyebut akan kamu dan syukurilah olehmu akan Aku dan jangan kamu ingkari akan (nikmat Ku)"

Dalam surah Al- Anfaaal ayat 45 turut membawa Maksud: "Ucapkanlah olehmu akan Allah dengan sebutan yang banyak supaya kamu beroleh kemenangan" Juga dinyatakan dalam surah Ar-ra'du ayat 28 yang membawa maksud: "Orang yang beriman dan hati mereka menjadi tenteram dengan zikrullah. Ingatlah hanya dengan mengingati Allah, hati menjadi tenteram"

Manakala Rasulullah pula bersabda: "Tidak duduk satu jamaah mengucapkan zikrullah, melainkan (di tempat itu) sudah dikelilingi malaikat yang dipenuhi rahmat dan diturunkan kepada mereka sakinah atau ketenangan hati".

Perlu diketahui pula jika sesaorang yang tidak pernah berfikir dan mengingati Allah, maka Allah akan menurunkan syaitan sebagai teman dalam hidupnya. Allah berfirman dalam Al-Quran surah Al-Araf ayat 204 bermaksud: "Barang siapa yang berpaling akan zikir kepada Allah, maka kami turunkan kepadanya syaitan yang terus menerus menjadi kawan seiring baginya".

Dengan demikian bertapa hikmah daripada zikir itu, disamping mendapat pahala daripada Allah. Bagi yang membaca hatinya akan menjadi tenteram dan penuh sakinah dalam kehidupannya.

Desa fm.org



Grapes Nasyid